TV-anmeldelse: The Newsroom

Aaron Sorkin skapte først mesterverket The West Wing/Presidenten. Med The Newsroom forsøker Sorkin å gjenskape noe av magien fra tidligere, men denne gangen med fokus på media og journalistikk. Lykkes han? Hvilket terningkast blir det denne gangen?

I realiteten vil verken Aaron Sorkin eller andre klare å gjenskape en TV-serie som kan måle seg med The West Wing/Presidenten. The Newsroom er ikke i nærheten av Sorkins tidligere mesterverk, men det er en god TV-serie med høy kvalitet. Det største problemet i mine øyne er at det er litt for lite fokus på journalistikk og litt for mye fokus på karakterene og deres personlige liv. På en annen side kan dette forandre seg når karakterene er etablert, og det kan bli mer fokus på journalistikk noe alle politiske junkier ønsker seg.

Jeff Daniels gjør en god skuespillerprestasjon som nyhetsankeret Will McAvoy. Det mest geniale med serien er at den går tilbake i tid og man får et innblikk i hvordan media dekket viktige hendelser i amerikansk politisk historie, som for eksempel BP-katestrofen, fremveksten av Tea Party-bevegelsen og når Obama Got Osama. Jeg vil gi TV-serien terningkast 5, det burde muligens hvert terningkast 4, men det går ikke mye bedre på TV-skjermen i 2012.

Trailer fra HBO

Det kommer en anmeldelse/analyse av The West Wing/Presidenten senere i høst.

Forfatter: Steinar Ottesen

Mitt navn er Steinar Ottesen og jeg er utdannet statsviter (Connecticut State University), arbeider i fagbevegelsen med informasjon og er folkevalgt for Aurskog-Høland Arbeiderparti. I tillegg er jeg grunnlegger og redaktør av Politiske Nyheter/Valgkamp.org som nå har utviklet seg til denne bloggen/podkasten. Og så må jeg selvsagt nevne at jeg er valggeneral for Aurskog-Høland Arbeiderparti.