Filmanmeldelse: Sarah Palin – The Undefeated

Dokumentaren: Sarah Palin, The Undefeated, ble sluppet for snart ett år siden. Hvordan blir Mama Grizzly fremstilt? Hva synes jeg om dokumentaren?

Først del av filmen er rett og slett en kjedelig affære. Det virker for meg som en reklame film for Alaska og filmen har en merkelig struktur. Alle som er politiske junkier vil ha mer politikk og mindre om den fantastiske delstaten Alaska. Riktignok får man god innsikt i bakgrunnen til Sarah Palin i Alaska, først som borgermester i Wasilla deretter som guvernør i Alaska. Det tar faktisk over en time før filmen skifter fokus til 2008.

Sarah Palin blir fremstilt som en formidabel retoriker og politiker (som ventet) og at årsaken til at Barack Obama ble USA 44. president var finanskrisen, som delvis stemmer. Sarah Palin fremstilles som den personen som startet Tea Party-bevegelsen og som en politiker som kjemper for konservative verdier og for «vanlige» amerikanere. Hvorfor nevnes aldri feilene hun gjorde under presidentvalget? Alle intervjuene som gikk fryktelig galt? Svaret er enkelt, dette er ingen objektiv dokumentar.

Denne «dokumentaren» mangler spenning, en fortellende historie og litt Michael Moore-aktig filmkunst. Michael Moore klarer det denne filmen ikke klarer, å lage spennende og subjektive semi-dokumenter som er god underholdning.. Denne filmen er kjedelig, men tar seg opp de siste 45 minuttene. Jeg vil gi den terningkast 2 og jeg ville heller brukt tiden på for eksempel Game Change (HBO) som er en meget god film om McCain-kampanjen i 2008.

Linker

Trailer for Game Change

Forfatter: Steinar Ottesen

Mitt navn er Steinar Ottesen og jeg er utdannet statsviter (Connecticut State University), arbeider i fagbevegelsen med informasjon og er folkevalgt for Aurskog-Høland Arbeiderparti. I tillegg er jeg grunnlegger og redaktør av Politiske Nyheter/Valgkamp.org som nå har utviklet seg til denne bloggen/podkasten. Og så må jeg selvsagt nevne at jeg er valggeneral for Aurskog-Høland Arbeiderparti.

Én tanke om “Filmanmeldelse: Sarah Palin – The Undefeated”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn: